Wapenveld, 16 maart 2021
Bewuster inkopen, vaker huren en toename hergebruik opslag- en transportmiddelen
Crisis heeft positief effect op duurzaamheid
De crisis heeft een positieve invloed op duurzaamheid bij de aanschaf van opslag- en transportmiddelen. Dat blijkt uit onderzoek* van Kruizinga.nl onder bedrijven met veel opslag- en goederenbewegingen. “Er wordt niet meer vanzelfsprekend besteld”, zegt Boris Vildósola Bustos, Managing Director van Kruizinga.nl, “Het lijkt erop dat men niet alleen kostenbewuster maar ook duurzamer is gaan inkopen én dat men materieel langer en anders inzet. Dat is goed nieuws.”
Op kosten letten, slimmer werken, werk beter organiseren en taken anders verdelen heeft er ook voor gezorgd dat men binnen de ondervraagde organisaties op een andere manier is gaan samenwerken. Men geeft aan niet alleen kostenbewuster en efficiënter te werken dan voorheen maar ook dat men, volgens bijna de helft van de ondervraagden, een beter team is geworden. Ook werkt men met meer plezier en neemt men makkelijker taken van elkaar over. Dat heeft ook effect op de omgang met klanten, want de klanttevredenheid is bij 74% gelijk gebleven of zelfs gestegen. Een vijfde van de bedrijven geeft aan dat ze een hoger cijfer van hun klanten krijgen, dat het contact met klanten beter is geworden en dat men vaker complimenten krijgt. “Je ziet”, zegt Vildósola Bustos,” dat medewerkers nu veel meer betrokken zijn bij het wel en wee van de organisatie. Verder zien we dat er vaker en meer open met elkaar wordt gecommuniceerd over wat er verbeterd kan worden. Het bedrijfsbelang is een gedeeld belang geworden. Zoiets gaat niet vanzelf, dat moet je in gang zetten door je organisatie aan te passen.”
Top vijf meest aangeschafte producten in coronatijd
En als het dan toch noodzakelijk is om opslag- en transportmiddelen aan te schaffen, dan blijken vooral de volgende middelen populair te zijn:
1. Stellingen
2. Kasten
3. Pallets
4. Magazijnbakken
5. Containers
Volgens Vildósola Bustos heeft dat alles te maken met het feit dat tijdens de coronacrisis veel magazijnen opnieuw zijn ingericht. Werkwijzen en routing zijn aangepast en bijna een kwart van de ondervraagden geeft aan dat de opslagcapaciteit van het magazijn is vergroot.
*Onderzoek in opdracht van Kruizinga.nl onder 380 werkende Nederlanders die (mede) beslissend/eindverantwoordelijk zijn voor inkoop, facilitaire zaken, ontwikkeling en/of veiligheid binnen een bedrijf in de sectoren transport/logistiek, maakindustrie, e-commerce en detailhandel waar opslag van goederen, grondstoffen, onderdelen en/of producten plaatsvindt en/of waar veel goederenbewegingen plaatsvinden én waar door de corona crisis wijzigingen zijn doorgevoerd in de bedrijfsvoering.
Over Kruizinga.nl
Kruizinga.nl, leverancier in opslag- en transportmiddelen, streeft ernaar om het logistieke proces van klanten, die te vinden zijn door heel Europa, continu te blijven verbeteren. De middelen zijn verrassend, slim en duurzaam. Zij zijn met zorg gekozen, getest en door gespecialiseerde producenten vervaardigd. De producten zijn te vinden op www.kruizinga.nl en zijn naar keuze te kopen of te huren. Dankzij de grote voorraad is vrijwel alles direct leverbaar. Om een specifiek logistiek vraagstuk, waar opslag en transportmiddelen een rol in spelen, goed en duurzaam op te kunnen lossen is het team van Kruizinga.nl altijd persoonlijk bereikbaar voor advies. Voor vele middelen bestaat de mogelijkheid om deze op maat te laten produceren, wat bijdraagt aan de efficiëntie in het logistieke proces. Naast het verkopen van nieuwe producten streeft Kruizinga.nl actief naar meer duurzaamheid door gebruikte opslag- en transportmiddelen in te kopen of in te ruilen, om deze vervolgens na een grondige inspectie weer te verhuren en/of te verkopen.