Creëer jouw ultieme thuiswerkplek die ervoor zorgt dat jij de coronacrisis doorkomt!

Onze voorspelling: ook in 2021 zullen we nog veel thuis gaan werken. Hierdoor vermengt werk en privé, waardoor het soms lastig is om gemotiveerd te blijven voor werkzaamheden. Dé oplossing zou kunnen zijn om eens goed na te gaan hoe jouw thuiswerkplek er op dit moment uitziet. Lees snel verder!

Gepubliceerd op 28 januari 2021 Laatst gewijzigd 7 maart 2024

Wie had vorig jaar gedacht dat de coronacrisis zo lang voort zou duren? Nu thuiswerken de norm is geworden en men weinig sociale contacten kan zien, is het lastig om jezelf soms te motiveren of om positief te blijven. In deze blog geven we je daarom 5 tips die ervoor zorgen dat jij een goede werkplek thuis hebt om de coronacrisis door te komen.


Dé ideale thuiswerkplek

Privé en werk gaan op dit moment samen. Ben jij die persoon die aan het begin van de coronacrisis nog voor werk aan de keukentafel zat, maar nu gedemotvieerd en snel afgeleid raakt door alles om je heen? Of was jij de persoon die vanaf het begin af aan al koos voor een eigen plek? 

 

Voor een ideale thuiswerksituatie zal het steeds belangrijker zijn om een scheiding te houden tussen werk en privé. Het 'nieuwe normaal' zal immers de komende tijd nog niet veranderen. Het is daarom van belang om een aantal zaken langs te lopen. Mocht je extra ruimte in huis hebben, dan kan je een eigen kantoorruimte inrichten. Laat je dan inspireren door de volgende tips: 

 

 

1. Schaf een bureau aan

Wanneer je thuis aan het werk bent is de verleiding groot om in bed of op de bank aan de slag te gaan met jouw werkzaamheden. Er zijn verschillende redenen waarom je dit niet moet doen. Ten eerste is het niet goed voor je houding en kan je hier later veel klachten van krijgen. Daarnaast stellen wetenschappers dat je minder productief bent, omdat je hersenen je bed associëren met slaap en rust. Los dit probleem op door een tafel of een bureau aan te schaffen. TIP: mocht je niet genoeg ruimte hebben, dan kan je ook kiezen voor een inklapbare tafel. Je kan dan de tafel alleen uitklappen wanneer je deze nodig hebt. 

 

2. Organiseren is key

Wees georganiseerd en ruim je werkplek op. Zo zeggen ze altijd: rust, reinheid en regelmaat zijn de succesfactoren voor een optimale gezondheid. Je kan je werkplek opruimen door opbergruimte te creëren. Een lockerkast, een materiaalkast, een vakkenkast of een archiefkast bieden de perfecte oplossing! 

 

3. Ook stellingen zijn trendy voor huiselijke omgevingen

Naast kasten kan je ook je werkruimte op ruimen met bakken en stellingen. Door verschillende kleuren bakken te kiezen, kan je voor jezelf het overzicht houden waar spullen zich bevinden. Een structuur hierin kan je uiteraard zelf bepalen! Mocht je veel papierwerk hebben, dan kan je rekeningen bijvoorbeeld in een rode bak plaatsen en betaalde rekeningen in een groene bak. 

 

4. Bij opruimen hoort weggooien!

Bij opruimen hoort soms ook weggooien! Met uren achter je computer werken is het fijn om soms met papier aan de slag te gaan. Opruimen na werktijd? Dat liever niet. Gooi daarom direct oude documenten of documenten die je niet meer nodig hebt in een papierbak weg! Mocht dit de afgelopen tijd niet gelukt zijn, geef jezelf dan een dag vrij om alles na te lopen. Alleen een afvalcontainer zal dan wel niet genoeg zijn, gelukkig kan je altijd nog een afvalcontainer aanschaffen. 

 

5.  Licht en ruimtelijk: dat hangt wel goed

Rust, reinheid en regelmaat, zoals eerder al gezegd. Je kan veel ruimte besparen door een opslagplek aan de muur te creëren. Zo kan je plankjes aan de muur ophangen waar je decoratie op kan hangen of hang een afvalbak op 

 


Maar hoe kom je als bedrijf de coronacrisis door?

De tips die voor een optimale thuiswerksituatie benoemd zijn, kan je ook toepassen in een bedrijf. Een goede werkomgeving kan medewerkers motiveren om zich goed te focussen op werk.

 

Verder begrijpen we bij Kruizinga.nl ook dat veel bedrijven het op dit moment lastig hebben in de coronacrisis. Daarom delen we graag met je welke acties bedrijven actief hebben ondernomen om de coronacrisis door te kunnen komen. Uit het onderzoek* bleek dat bedrijven verwachten dat de genomen acties ook later nog relevant zullen zijn. Enkele maatregelen die genomen kunnen worden zijn:

 

 

1. Huur of kies voor gebruikte goederen 

Wanneer je opslag- en transportmiddelen nodig hebt voor je bedrijf, is het een goede optie om voor gebruikte goederen te gaan of tijdelijk opslag- en transportmiddelen te huren. Dit zorgt ervoor dat je geen geld verspild en daarbij draag je bij aan duurzaamheid. 

 

2. Respecteer elkaar

Geef medewerkers ruimte en respecteer elkaar. Er is op dit moment veel gaande in de wereld, waardoor mensen vaak minder lekker in hun vel zitten. Stress en niet goed in je vel zitten gaat niet goed samen. 

 

3. Zoek naar mogelijkheden en deel inspiratie

Zoek naar mogelijkheden. Luister naar ideeën van werknemers of andere bedrijven en doe inspiratie op. Uit onderzoek* bleek immers dat bedrijven nog veel van elkaar kunnen leren en dat het belangrijk is dat kennis gedeeld wordt.

 

*Onderzoek in opdracht van Kruizinga.nl onder 380 werkende Nederlanders die (mede) beslissend/eindverantwoordelijk zijn voor inkoop, facilitaire zaken, ontwikkeling en/of veiligheid binnen een bedrijf in de sectoren transport/logistiek, maakindustrie, e-commerce en detailhandel waar opslag van goederen, grondstoffen, onderdelen en/of producten plaatsvindt en/of waar veel goederenbewegingen plaatsvinden én waar door de corona crisis wijzigingen zijn doorgevoerd in de bedrijfsvoering.


Dit vindt u misschien ook interessant