Een optimaal magazijn in een veranderend milieu

In deze blog lees je alles over hoe je een magazijn zo optimaal mogelijk kan inrichten. Op deze manier zorg je ervoor dat bij veranderende omstandigheden in het milieu nog steeds zo efficiënt mogelijk aan de slag kan in het magazijn.

Gepubliceerd op 11 februari 2021 Laatst gewijzigd 7 maart 2024

Een magazijn is vaak het hart van een bedrijf. Het is immers de locatie waar goederen opgeslagen liggen die uiteindelijk voor omzet zorgen. Het is de plek waar binnenkomende goederen gesorteerd worden. Alle keuzes die een bedrijf maken hebben uiteindelijk invloed op het magazijn. Maar nu de coronacrisis er is en andere normen gelden, hoe creëer je dan een optimaal magazijn?


Een veranderend milieu in het magazijn

Wet- en regelgeving hebben invloed op hoe werkzaamheden in een magazijn verlopen. Het komt daarom veel voor dat een magazijn anders ingericht moet worden om zo processen optimaal en efficiënt mogelijk te laten verlopen. In het afgelopen jaar zijn een aantal zaken veranderd in magazijnen. Denk aan:

 

1. Wanneer een klant goederen komt ophalen, kan men niet dichtbij elkaar staan of elkaar aanraken.

Door personeel- of klanten te verplichten om een mondkapje te dragen, is er minder risico op verspreiding van virusdeeltjes. Daarnaast zal er 1,5 meter afstand gehanteerd moeten worden. Bij goederen kan je als eis stellen dat personeel van een bedrijf de goederen opladen in de auto of op een trailer. Bij hele zware goederen zullen twee of meerdere medewerkers, die al vaker met elkaar samenwerken, deze goederen in of op het vervoer plaatsen. Hierdoor zal contact tussen klant en medewerker zoveel mogelijk beperkt worden. 

 

 

2. Wegens het coronavirus is het van belang om de gezondheid van medewerkers voorop te stellen. Soms komt het voor dat hierdoor minder mensen op locatie kunnen werken, waardoor je hetzelfde werk met minder personeel moet doen. 

Hetzelfde werk met minder personeel houdt in dat je moet gaan focussen op efficiënter werken. Uit onderzoek* is gebleken dat dit wegens ondernomen acties om corona het hoofd te bieden, steeds beter wordt gedaan. Efficiënter werken kan gedaan worden door werknemers meer verantwoordelijkheden te geven en te focussen op een betere interne communicatie.

 


De optimale inrichting van een magazijn

Bij Kruizinga.nl staat efficiency en duurzaamheid in een magazijn centraal. Vaak zijn magazijn ongeorganiseerd ingericht. Een goed voorbeeld hiervan is de before en after situatie van de Scapino. Klik hier om daar meer over te lezen. Wanneer we als Kruizinga.nl terugblikken op projecten die we voor diverse klanten hebben mogen uitvoeren, zien we dat magazijnen worden ingericht zonder dat er rekening wordt gehouden met wisselende factoren zoals hierboven genoemd. Een optimale inrichting van het magazijn doe je door stellingen op de juiste manier geconfigureerd te hebben, door de juiste opslagartikelen aan te schaffen en door vooraf te bepalen op welke manier je goederen wil verzenden.

 

1. Ruimte inrichten met een stellingconfigurator

Veel bedrijven kiezen ervoor om stellingen aan te schaffen zonder te kijken naar hoe zij ruimtes optimaal kunnen benutten. Door zelf of samen met een expert een stelling te configureren, zorg je wel voor een optimale benutting van de werkvloer. Ook houd je hierdoor vaak ruimte over, waardoor je op een later moment nog meer goederen kan opslaan dan wat je huidig hebt staan.  Met een stellingconfigurator kan je zelf kiezen voor welk doeleinde je dit creëert en heb je invloed in hoe de planken komen te liggen.

2. Een stelling indelen met de juiste artikelen

Men kan losse producten kwijt op een stelling, maar het is nóg efficiënter om producten te categoriseren en op te slaan in magazijnbakken. Magazijnbakken van kunststof zijn goedkoop en efficiënt in gebruik, omdat deze een formaat hebben die perfect in een stelling passen. Zo is het ook mogelijk om een combinatieset van een stelling en een magazijnbak aan te schaffen. Ook kan je stellingen nummeren door locatienummers te gebruiken. Maak hierover afspraken met de orderpickers, zodat zij zo snel mogelijk kunnen werken.

3. Bestelde goederen zo snel mogelijk vervoeren

Wanneer een product is besteld op de website, een orderpicker de bestelling heeft gepickt, is het proces op de werkvloer nog niet klaar. De goederen moeten nog bij de klant worden afgeleverd. Ook hierin moet je het proces zo efficiënt mogelijk maken. Kies daarom voor de juiste transportmaterialen. Etagewagens worden voornamelijk gebruikt om snel te kunnen orderpicken. Magazijnwagens worden voornamelijk gebruikt voor intern transport. Rolcontainers worden voornamelijk gebruikt voor intern en extern transport. En tot slot worden containers gebruikt voor extern transport van grote middelen.