Inkopen dichtbij huis: dé nieuwe trend?

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven het steeds belangrijker vinden om op het gebied van inkoop minder afhankelijk te zijn van leveranciers uit andere landen. Benieuwd naar waarom dit is en welke kansen dit oplevert voor ondernemers uit eigen land? Lees dan snel verder!

Gepubliceerd op 8 oktober 2020 Laatst gewijzigd 7 maart 2024

Logistieke bedrijven gaan dichterbij huis inkopen

Bedrijven merken steeds meer op dat leveranciers uit het buitenland niet altijd op tijd kunnen leveren. Vooral producten op het gebied van hygiëne, veiligheid en markering en andere logistieke middelen konden bijvoorbeeld niet goed geleverd worden door buitenlandse leveranciers.

 

Uit ons onderzoek blijkt dat bedrijven daarom steeds vaker dichtbij huis inkopen zullen doen. Een derde van de respondenten geeft zelfs aan dat zij bereid zijn om hier meer voor te betalen. De voorraad van een leverancier blijkt hierin de doorslaggevende factor te zijn. Dit komt naar voren wanneer men moet kiezen tussen kopen bij een leverancier dichtbij zonder grote voorraad of bij een leverancier verder weg met altijd een grote voorraad.

 


Kansen voor Nederlandse ondernemers

Wanneer u een leverancier bent, is het van belang om uw voorraad goederen zo goed mogelijk op peil te houden. Daarnaast is het ook van belang om continu producten met kwaliteit te leveren. Kwaliteit staat immers op nummer één bij de aanschaf van producten.

 

Boris Vildósola Bustos, Managing Director bij Kruizinga.nl: 

'Als u in staat bent lokaal te produceren en een ruime voorraad aan te houden, kunt u goed zakendoen.'

 


 

Waarom inkopen dichtbij huis belangrijk is

De afgelopen periode heeft veel bedrijven doen inzien dat we afhankelijk zijn van anderen. Naast dat inkopen dichtbij huis belangrijk is voor de Nederlandse economie. Bovendien brengt het ook veel voordelen met zich mee op het gebied van duurzaamheid. Neem alleen al het feit dat wanneer u dichterbij huis inkoopt, de vervoersafstanden een stuk minder zijn.

 

 

Boris Vildósola Bustos, Managing Director bij Kruizinga.nl: 

‘Voor Nederlandse productiebedrijven en groothandels voorzie ik een nieuwe vraag die kansen biedt door deze crisis. Door lokaal in te kopen, kunnen we elkaar helpen en een positieve bijdrage leveren aan de Nederlandse economie. Ruim 70% van de respondenten geeft hetzelfde aan’.

 


*Onderzoek in opdracht van Kruizinga.nl onder 293 werkende Nederlanders die invloed hebben op de inkoop van middelen op het gebied van opslag en/of logistiek én die betrokken zijn bij het inrichten van werkprocessen buiten de kantooromgeving en bij veranderingen die nodig zijn om te kunnen werken in de anderhalve-meter-economie binnen een bedrijf waar opslag van goederen, grondstoffen, onderdelen en/of producten plaatsvindt en/of waar veel goederenbewegingen plaatsvinden.

 

 


Dit vindt u misschien ook interessant