Hoe haal je het maximale uit een B2B webshop?

Veel bedrijven vinden het lastig om in een B2B sector de juiste doelgroep te bereiken. In deze blog vertellen we je alles over hoe je een B2B webshop moet inrichten en hoe je jouw doelgroep kan benaderen! Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder!

Gepubliceerd op 5 februari 2021 Laatst gewijzigd 7 maart 2024

Hoe verkoop je onlineproducten als je in een B2B-sector zit? Hoe motiveer je de inkoper van een ander bedrijf om bij jou te kopen en niet bij de concurrent. Dit zijn allemaal vragen die door je heen gaan wanneer je wil gaan focussen op e-commerce. In deze blog vertellen we je meer over hoe Kruizinga.nl dit doet door middel van kernwaarden.


Belangrijkste kernwaarden voor een bedrijf of organisatie

Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden van een bedrijf of organisatie en worden ook wel basiswaarden genoemd (Encyclo, z.d.). Voordat je begint met het verkopen of aanbieden van jouw goederen of diensten, is het van belang om deze kernwaarden op te stellen. Er valt een onderscheid te maken tussen veel verschillende soorten kernwaarden. Denk bijvoorbeeld aan gelijkwaardigheid, originaliteit, hulpvaardigheid, respect en deskundigheid. Bij Kruizinga.nl hebben we vooraf ook basiswaarden vastgesteld. Twee voorbeelden hiervan zijn:

 

 

Échte relaties met klanten

Bij Kruizinga.nl staan onze klanten centraal. Iedere klant verdient de aandacht. Wanneer een klant met een probleem bij ons komt, zoals ‘hoe kan ik het beste stellingen in mijn magazijn plaatsen? of ‘in welk formaat moet ik mijn stapelbakken aanschaffen? Dan zijn onze experts erop gebrand om hen te voorzien van de juiste informatie.

 

 

Betrouwbaarheid

Het is belangrijk om afspraken na te komen. Iedereen vindt het immers fijn om te weten waar hij of zij aan toe is. Wanneer op de website een bepaalde levertijd staat, dan proberen we er alles aan te doen om dit na te komen. Mocht er iets verkeerds zijn gegaan? Zijn bijvoorbeeld de verkeerde vaten geleverd? Dan doen wij er alles aan om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen! Mocht je nieuwsgierig zijn naar de andere kernwaarden? Klik dan hier!


De digitalisering van je website

Tegenwoordig kan je met behulp van Google of YouTube in een handomdraai een website bouwen en vormgeven. Toch zijn veel B2B-businessen in de tijd stil blijven staan en hebben zij relatief gezien een verouderd design ten opzichte van B2C webshops. Om een juiste B2B webshop te bouwen, moet je kijken naar verschillende aspecten. Hieronder lees je een aantal voorbeelden. 

 

1. Lay-out 

Wanneer je een lay-out wil veranderen kan je denken aan zaken als kleurgebruik, lettertype, banners en verschillende categoriën op de website. Door hier een structuur in te hanteren, verhoog je de kwaliteit van de user experience. Bij Kruizinga.nl maken we bijvoorbeeld een onderscheid tussen de categorieën pallet, pompwagens of stellingen

2. Samenwerken met de klant 

Nadat je een website een mooi design hebt gegeven, is het ook belangrijk om te controleren wat klanten ervan vinden. Stuur daarom een enquête rond om te vragen om hun feedback. Jij kan iets heel erg mooi vinden, maar wanneer het merendeel van de klanten aangeeft dat iets niet overzichtelijk is of bepaalde zaken storend zijn, dan is het van eigenbelang om dit te veranderen.

3. Betalingssysteem en prijzen 

Wanneer je als webshop je goed wil positioneren in de B2B wereld, dan moet er gekeken worden naar verschillende betalingsmogelijkheden. Tegenwoordig zijn er veel verschillende mogelijkheden. Denk aan  iDEAL, Creditcard of AfterPay. Stel jezelf daarnaast de vraag of je vindt dat men bij een bestelling al moet betalen of pas na levering van de goederen. 

4. Optimalisatie

Je kan duizenden producten verkopen met een webshop. Het is in ieder geval een feit dat mensen dit niet bestellen wanneer zij de producten niet kunnen vinden. Zorg er daarom voor dat je teksten op de website helder zijn: gebruik de juiste zoektermen en focus je op de doelgroep. Een voorbeeld van zo’n tekst vind je bijvoorbeeld hier bij Kruizinga.nl.

 


Branding rondom je webshop

Nu de website af is, teksten geoptimaliseerd zijn, is het van belang om van de daken te schreeuwen dat jij een webshop hebt! Je kan hiervoor gebruik maken van jouw netwerk door aan hen te vragen of zij het goede woord over jouw bedrijf willen verspreiden. Uiteraard is het nóg belangrijker om zelf het heft in hand te nemen en te focussen op sociale media of offline media. 

 

Mogelijkheden binnen alle social media platformen

Sociale media zijn websites en andere platformen via internet waar gebruikers zelf verantwoordelijkheid zijn voor de inhoud en waar mogelijkheden worden geboden voor gebruikers om onderlinge contacten te onderhouden (onlinemarketingagency.nl, z.d.). In de afgelopen jaren zijn het aantal gebruikers op sociale media zo ontzettend gestegen, dat een bedrijf hier niet meer omheen kan. Bij Kruizinga.nl maken we voornamelijk gebruik van Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Door verhalen en berichten te delen via sociale media kunnen andere zien waar jij je mee bezig houdt, geïnspireerd raken en overgaan tot aanschaf van product of dienst. 

 

 

Diverse offline marketing voor product of dienst

Offline marketing is het overbrengen van waarde van producten of diensten zonder het gebruik van digitale media zoals internet. Het grootste verschil tussen online- en offline media is dat andere gebruikers bij offline media niet direct erop kunnen reageren. Bij Kruizinga.nl maken we gebruik van televisie- en radiocommercials en persberichten in nieuwsbrieven. Het is lastig om bij offline media vast te stellen wat je er daadwerkelijk uit haalt, maar bij veel herhaling zullen mensen het onthouden, wat de directe verkoop kan stimuleren.