Hoe verkoop je onlineproducten als je in een B2B-sector zit? Hoe motiveer je de inkoper van een ander bedrijf om bij jou te kopen en niet bij de concurrent. Dit zijn allemaal vragen die door je heen gaan wanneer je wil gaan focussen op e-commerce. In deze blog vertellen we je meer over hoe Kruizinga.nl dit doet door middel van kernwaarden.
Belangrijkste kernwaarden voor een bedrijf of organisatie
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden van een bedrijf of organisatie en worden ook wel basiswaarden genoemd (Encyclo, z.d.). Voordat je begint met het verkopen of aanbieden van jouw goederen of diensten, is het van belang om deze kernwaarden op te stellen. Er valt een onderscheid te maken tussen veel verschillende soorten kernwaarden. Denk bijvoorbeeld aan gelijkwaardigheid, originaliteit, hulpvaardigheid, respect en deskundigheid. Bij Kruizinga.nl hebben we vooraf ook basiswaarden vastgesteld. Twee voorbeelden hiervan zijn:
De digitalisering van je website
Tegenwoordig kan je met behulp van Google of YouTube in een handomdraai een website bouwen en vormgeven. Toch zijn veel B2B-businessen in de tijd stil blijven staan en hebben zij relatief gezien een verouderd design ten opzichte van B2C webshops. Om een juiste B2B webshop te bouwen, moet je kijken naar verschillende aspecten. Hieronder lees je een aantal voorbeelden.
1. Lay-out
Wanneer je een lay-out wil veranderen kan je denken aan zaken als kleurgebruik, lettertype, banners en verschillende categoriën op de website. Door hier een structuur in te hanteren, verhoog je de kwaliteit van de user experience. Bij Kruizinga.nl maken we bijvoorbeeld een onderscheid tussen de categorieën pallet, pompwagens of stellingen.
2. Samenwerken met de klant
Nadat je een website een mooi design hebt gegeven, is het ook belangrijk om te controleren wat klanten ervan vinden. Stuur daarom een enquête rond om te vragen om hun feedback. Jij kan iets heel erg mooi vinden, maar wanneer het merendeel van de klanten aangeeft dat iets niet overzichtelijk is of bepaalde zaken storend zijn, dan is het van eigenbelang om dit te veranderen.
3. Betalingssysteem en prijzen
Wanneer je als webshop je goed wil positioneren in de B2B wereld, dan moet er gekeken worden naar verschillende betalingsmogelijkheden. Tegenwoordig zijn er veel verschillende mogelijkheden. Denk aan iDEAL, Creditcard of AfterPay. Stel jezelf daarnaast de vraag of je vindt dat men bij een bestelling al moet betalen of pas na levering van de goederen.
4. Optimalisatie
Je kan duizenden producten verkopen met een webshop. Het is in ieder geval een feit dat mensen dit niet bestellen wanneer zij de producten niet kunnen vinden. Zorg er daarom voor dat je teksten op de website helder zijn: gebruik de juiste zoektermen en focus je op de doelgroep. Een voorbeeld van zo’n tekst vind je bijvoorbeeld hier bij Kruizinga.nl.
Branding rondom je webshop
Nu de website af is, teksten geoptimaliseerd zijn, is het van belang om van de daken te schreeuwen dat jij een webshop hebt! Je kan hiervoor gebruik maken van jouw netwerk door aan hen te vragen of zij het goede woord over jouw bedrijf willen verspreiden. Uiteraard is het nóg belangrijker om zelf het heft in hand te nemen en te focussen op sociale media of offline media.