De onverwachte gevaren in een magazijn

29 maart 2022

Bent u zich bewust van de risico’s die zich voordoen in een magazijn? Veel bedrijfsongevallen vinden plaats in het magazijn. Deze vele, vaak onverwachte, gevaren zorgen ervoor dat er altijd oplettend te werk moet worden gegaan. Wilt u weten wat de meest risicovolle plekken zijn? Welke ongevallen het meest voorkomen in het magazijn en hoe u deze kunt minimaliseren? Lees dan snel verder.

De meest voorkomende ongevallen

Kent u de meest voorkomende ongevallen in het magazijn? Helaas is deze werkomgeving veelal de plek waar bedrijfsongelukken zich voordoen. Een groot deel hiervan wordt veroorzaakt door het gebruik van intern transport. Maar er zijn meer risico’s. De meest voorkomende ongevallen zijn:

drie-gevaren

 

Ongevallen met rijdende voertuigen

Ongelukken met rijdende voertuigen zijn de meest voorkomende ongevallen in een magazijn. In de meeste situaties worden voetgangers over het hoofd gezien. Dit kan door onoplettendheid van de bestuurder of een te grote lading waardoor er te weinig overzicht is. Maar er is nog een belangrijke oorzaak: voetgangers die ongestructureerd door het magazijn lopen. Heeft u bijvoorbeeld speciale voetgangerspaden in uw magazijn?

Om ervoor te zorgen dat personeel precies weet waar zij wel en niet mogen lopen en met transportmiddelen mogen rijden, kunt u gebruik maken van veiligheids- of vloermarkeringen. Creëer duidelijke rij- en loopbanen, maak gebruik van drempels om de snelheid te verlagen en plaats waarschuwingsstickers om werknemers hierop te attenderen.

 

Vallende producten

Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje. Magazijnen, groothandels en andere opslagplekken zijn vaak erg druk en overvol. Bedrijven proberen deze ruimtes, voor hen, zo efficiënt mogelijk in te richten en dat kan ertoe leiden dat producten niet altijd veilig worden opgeborgen. De infrastructuur van een magazijn speelt daarom een belangrijke rol bij de veiligheid van de werkomgeving.  Stellingen worden vaak dicht bij elkaar geplaatst om ruimte te besparen en regelmatig staan deze stellingen niet stevig genoeg, waardoor het risico op vallende producten toeneemt. Aanrijdingen tegen stellingen en onstabiliteit verhogen het risico op vallende producten. Om deze risico’s te minimaliseren kunt u beschermbeugels of stellingbeschermers plaatsen. Hiermee biedt u producten bescherming en waarschuwt u uw werknemer voor gevaarlijke situaties.

Naast vallende producten uit stellingen, lopen werknemers ook het risico op een vallende lading van een heftruck. De lading kan bijvoorbeeld verkeerd opgestapeld zijn. Of het begint te schuiven tijdens het rijden. Het is daarom belangrijk dat de chauffeurs in het bezit zijn van een heftruck certificaat. Zij weten dan namelijk hoe er verantwoordelijk omgegaan moet worden met een heftruck en zijn zich bewust van de gevaren. Veiligheid voorop!

De werkgever moet zorgen voor duidelijke werkinstructies en beschermingsmiddelen, zoals een helm, veiligheidsschoenen en werkhandschoenen. Zo kan een magazijnmedeweker veilig zijn werkzaamheden uitvoeren.

 

Uitglijden en struikelen

In magazijnen is vaak veel rondslingerend (verpakkings)materiaal te vinden, die gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. Omdat er in magazijnen veel gewerkt wordt met verpakkingsmaterialen, is het een werkomgeving waar veel valpartijen voorkomen. Struikelen of uitglijden klinkt al een klein ongelukje, maar kan vervelende gevolgen hebben. Om te voorkomen dat werknemers uitglijden of struikelen, kan er gebruik worden gemaakt van veiligheidsschoenen. Deze hebben vaak meer stabiliteit en vormen geen gevaar wanneer er over bevuilde, gladde vloeren gelopen moeten worden.


Risicovolle locaties in het magazijn

Naast ongelukken door aanrijdingen, vallende producten en valpartijen, zijn er nog meer gevaren. Veel van deze ongelukken komen vaak voor op dezelfde locaties. Iedere werkgever dient alle risico’s op de werkvloer goed te inventariseren. Deze worden vervolgens vastgelegd in een Risico-Inventarisatie & Evaluatie met een Plan van Aanpak. Maar wat zijn de gevaarlijkste plekken in het magazijn? Iedere sector kent zijn eigen specifieke gevaren, maar toch zijn er bepaalde veiligheidsrisico’s die op veel locaties terugkomen. De grootste ‘ risico-hotspots’ zetten we hieronder voor u op een rijtje:

warehouse-safety

 

Laaddock

In de omgeving van het laaddock is altijd iets te doen. Vrachtauto’s en heftrucks rijden af en aan, er lopen magazijnmedewerkers rond en al die drukte zorgt voor de nodige risico’s. Denk bijvoorbeeld aan vrachtwagens die willen wegrijden wanneer het lade en lossen nog in volle gang is. Of transportmiddelen die (per ongeluk) de laadruimte inrijden terwijl zich daar nog iemand bevindt.

 

Stellingen

In vrijwel alle magazijn en productieomgevingen zijn stellingen te vinden. Hierin worden vaak de goederen opgeslagen. In het eerste deel van dit artikel is reeds omschreven wat hier de veiligheidsrisico’s zijn. Aanrijdingen en vallende producten zijn hier de grootste gevaren. Goede instructies, oplettendheid en aanrijdbeveiliging kan deze risico’s verminderen.

 

Kruisingen, loop- en rijpaden

Tussen de stellingen door lopen diverse gangen waar voetgangers en voertuigen zich voortbewegen. In sommige gevallen kruisen zij elkaar. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren, waarbij aanrijdingen kunnen ontstaan. Eén van de meest voorkomende bedrijfsongevallen in het magazijn. Hiervoor zijn, vrij simpele, oplossingen te vinden. Zorg voor goed overzicht met behulp van veiligheidsspiegels, maak gebruik van verkeersborden en pictogrammen en geef duidelijke instructies aan werknemers en blijf deze herhalen.

Omdat zich zowel voetgangers als transportvoertuigen in het magazijn bevinden, zit een ongeluk in een klein hoekje. Om aanrijdingen te voorkomen kunt u daarom het beste loop- en rijpaden van elkaar gescheiden houden. Geef deze banen aan door middel van vloermarkeringen of afbakeningen en waarschuw personeel onderling door reflecterende kleding te dragen.

 

Bedrijfsterrein

Een grote, maar vaak vergeten risico-hotspot, is het bedrijventerrein. Hier komen tenslotte alle typen verkeer bij elkaar. Van voetgangers tot heftrucks en van bestelwagens tot grote vrachtwagens. Ook op deze locatie is zijn aanrijdingen de meest voorkomende ongevallen. Niet alleen met voetgangers, maar ook tussen voertuigen onderling. Ook op het bedrijventerrein is het dus belangrijk om duidelijk richting aan te geven. Stel een verkeersplan op, zorg dat de regels duidelijk zijn en geef doormiddel van markeringen duidelijk de parkeer-, laad- en losvakken aan.

 


Uw magazijn veiliger maken?

Een veilige werkomgeving begint bij de werknemers en uzelf. Maar hoe kunt u ervoor zorgen dat werknemers bijdragen aan de veiligheid in het magazijn? Vergroot de betrokkenheid en laat het belang van veiligheid in het magazijn zien. Deze stap begint bij uzelf. Als u wilt dat werknemers veilig werken, dan dient u dit zelf ook uit te dragen. Het goede voorbeeld geven is dus de eerste stap. Zorg dan ook dat de werkomgeving de werknemers helpt om veilig te werken.

Het is belangrijk dat werknemers betrokken zijn bij het veiligheidsbeleid. Een gewaardeerde en gehoorde mening creëert meer bewustzijn voor veiligheid op de werkvloer. Betrek het personeel dus bij de totstandkoming van veiligheidsmaatregelen. Deze maatregelen zullen uiteindelijk moeten leiden tot een schone en veilige werkomgeving. Om dit te kunnen organiseren, kan het helpen om gebruik te maken van een methode. Hierbij staat het standaardiseren en systematiseren voorop en zullen ervoor zorgen dat regels nageleefd worden en de gewenste situatie standhoudt.


Hoe kan Kruizinga.nl u hierbij helpen?

Wilt u meer weten over de risico’s in en om magazijnen? Wij helpen u graag bij het in kaart brengen van de risico’s en het vinden van een passende oplossing. Neem contact op met onze specialisten via +31 (0)88 533 1555 of mail ons op info@kruizinga.nl.

 


Lees meer..

Hoe werkt circulariteit?

24 mei 2022

Lees het volledige bericht

In zes stappen naar een veilige werkomgeving

12 mei 2022

Lees het volledige bericht

Ontmoet onze nieuwe specialisten bij Kruizinga.nl

15 maart 2022

Lees het volledige bericht