Onze inkoper Katia aan het woord.

Bij Kruizinga.nl werken veel verschillende mensen in diverse functies. In deze blog is er een interview afgelegd met Katia van Eck, Inkoop nieuwe producten. Iedere dag zorgt ze ervoor dat het nieuwe assortiment aangevuld wordt en dat de leveringen soepel verlopen. Nieuwsgierig geworden naar haar verhaal? Lees snel verder! Er zijn verschillende elementen die nodig zijn om een internetwinkel, oftewel een webshop, te onderhouden. En zoals vele andere functies is Inkoper een belangrijke schakel binnen een bedrijf waarin een webshop centraal staat. In deze blog interviewen we Katia van Eck, Inkoper bij Kruizinga.nl. We vragen haar om meer over haarzelf te vertellen en gaan in op de werkzaamheden die zij precies uitvoert.

Gepubliceerd op 5 mei 2021 Laatst gewijzigd 7 maart 2024


 

Katia, zou jij iets meer over jezelf willen vertellen?

Mijn naam is Katia van Eck, ik woon samen met mijn vriend, mijn twee dochters, mijn twee bonuszonen, onze hond, onze kat, de hamster van mijn jongste dochter, en op het moment zo´n 200 kikkervisjes in het mooie dorp Vaassen

 

Mijn dochters en ik zijn hier een kleine 5 jaar geleden naar toe verhuisd vanuit Twente, omdat mijn vriend in Vaassen woonde en we het heen en weer rijden tussen Hengelo en Vaassen wel zat waren. Ik ben echt een bosliefhebber dus ik voel me helemaal thuis hier op de Veluwe. Ook de meiden hebben hier helemaal hun draai gevonden.

 

 

Katia van Eck, inkoper bij Kruizinga.nl!

 


Wat is precies je functie en welke taken horen daar precies bij?

Bij Kruizinga.nl ben ik werkzaam als (operationeel) inkoper, dat betekent dat ik, samen met mijn collega en leidinggevende alle nieuwe producten inkoop die wij op Kruizinga.nl verkopen. Kruizinga.nl heeft ook nog een apart team dat partijen gebruikte goederen inkoopt.

 

Mijn collega en ik hebben een vrij divers takenpakket op de inkoopafdeling wat we, passend bij onze talenten, zo goed mogelijk hebben verdeeld. Naast het plaatsen van inkooporders heb ik vooral veel contact met onze nationale en internationale leveranciers, met name voor het oplossen van leveringsproblemen. Daarnaast ben ik vaak het aanspreekpunt voor allerlei vragen die mijn collega’s van verkoop, goederenontvangst, customerservice, financiële administratie en receptie hebben met betrekking tot levertijden, schades, manco’s, prijsverschillen enzovoorts.

 

Toen ik hier net was begonnen (begin november) heb ik na enige weken een monitoringsysteem opgezet, na het voorbeeld van hoe dat werd gedaan bij mijn vorige werkgever. Dat gaf de nodige structuur op de afdeling. Maar toen ik, na het vertrek van mijn collega inkoop eind januari, tijdelijk alleen kwam te zitten op de inkoopafdeling was daar geen tijd meer voor. Gelukkig begon eind februari mijn nieuwe collega op de inkoop. Nu zij inmiddels redelijk ver is ingewerkt op haar werkzaamheden pakken we de monitoring weer voorzichtig op. Zodoende hopen we vragen van klanten en collega’s voor te zijn waardoor we onze klanten een nog betere service kunnen bieden.


Waar liggen jouw interesses naast je werk?

Omdat ik voor mijn werk veel binnen zit, ben ik in mijn vrije tijd zoveel mogelijk buiten. Elke avond en in de weekenden maak ik graag grote wandelingen met onze Amerikaanse Stafford genaamd Rebel, met name in de bossen rondom Vaassen, elke keer probeer ik een ander zandpad of nieuwe route uit. Zodoende heb ik in de laatste weken een twintigtal, voor mij nog onbekende, grafheuvels in de bossen en op de hei ontdekt. Als liefhebber van geschiedenis en archeologie was dat een aangename verassing. Er blijken zich maar liefst 150 grafheuvels in de directe omgeving te bevinden, van die 150 ken ik er nu ongeveer 30 dus ik heb zeker nog 120 stuks te gaan.

 

Daarnaast mag ik graag boogschieten, dat doe ik nu al zo’n 16 jaar. Dit doe ik op de traditionele wijze, met een longbow en houten pijlen met echte veren. Mijn vriend schiet ook maar dan met een moderne compoundboog.

Ik heb mijn vriend leren kennen op een groot internationaal 3D-toernooi in Luxemburg en we hebben beiden het boogschieten aan onze kinderen geleerd. Door COVID19 zijn de meeste toernooien het afgelopen jaar niet doorgegaan, maar ik heb goede hoop voor aankomende zomer.

Uiteraard breng ik in mijn vrije tijd ook graag wat qualitytime door met mijn gezin.


Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

Op het moment werk ik nog voornamelijk op kantoor vanwege het inwerken van mijn nieuwe collega en omdat ik zo sneller kan schakelen bij vraagstukken van collega’s.  Na het openen en verdelen van de inkoopmailbox zet ik vast de eerste inkooporders erin als dat nodig is en kijk ik mijn eigen mailbox even na. Na de komst van mijn collega spreken we even de bijzonderheden door indien die er zijn en wordt het eerste kopje thee gehaald.

 

Doordat mijn collega zich voornamelijk bezighoudt met het verwerken van de opdrachtbevestigingen krijg ik de tijd om de vragen van klanten en/of collega’s uit te zetten naar onze leveranciers. We hebben een stuk of zeventig nationale en internationale leveranciers waar we met enige regelmaat contact mee hebben, hetzij per mail, hetzij aan de telefoon. Per dag zetten we er gezamenlijk tussen de 50 en 80 inkooporders in en moeten er dus ook ruwweg evenveel opdrachtbevestiging verwerkt worden.

 

In de lunchpauze ga ik vaak een rondje wandelen met mijn collega’s, even een frisse neus halen en de benen strekken. Hierna kan ik weer vol gas verder met het behandelen van de mail. En zo ineens zie je mensen naar huis gaan en realiseer ik me dat het alweer 17:00 uur is geweest. Dan maak ik zo snel mogelijk de laatste zaken af en rijd ik weer naar huis. De weken vliegen hier echt voorbij, nooit eerder heb ik dat zo sterk ervaren als bij Kruizinga.nl. 


Welke karaktereigenschappen heb je naar eigen zeggen nodig voor jouw functie?

Allereerst denk ik dat het belangrijk is dat je goed en helder kunt communiceren. Je moet niet bang zijn om de telefoon te pakken en met een leverancier te overleggen en het moet je niet uitmaken dat te doen in andere talen.

 

Open en benaderbaar, met de wil probleemstukken samen op te lossen, maar ook optreden wanneer afspraken vaker niet dan wel worden nagekomen. Je hebt een soort symbiotische relatie met je leveranciers, je hebt elkaar nodig, een goede relatie met je leveranciers is daarvoor van essentieel belang.

 

Ik ben zelf vrij analytisch aangelegd. Mijn oudste dochter (18 jr.) zegt me geregeld dat ze er gek van wordt dat ik altijd alles aan het analyseren ben, maar juist in mijn werk komt dit goed van pas.

 

Vanwege de grote hoeveelheid werkzaamheden moet je stressbestendig zijn en prioriteiten kunnen stellen. Daarnaast moet je altijd bereid zijn nieuwe dingen te leren en flexibel te zijn.

 

Op het moment is het erg onrustig op de staal- hout- en kunststofmarkt. Staalprijzen zijn in een halfjaar verdubbeld, hout en kunststof zijn schaars en duur en ook de kosten voor zeetransport blijven maar stijgen. Daar moet je wel mee om kunnen gaan en op tijd op kunnen anticiperen.

 

 

 

 

inkoper_katia-2.jpg

 


Hoe ben je bij kruizinga.nl terechtgekomen als inkoper?

Bij mijn vorige werkgever maakte ik pas echt kennis met de werkzaamheden op de inkoopafdeling. Vanwege mijn talenkennis was ik gevraagd om dat te doen naast mijn front office- werkzaamheden.

 

Daarnaast had ik tal van andere werkzaamheden, zoals het opboeken van inkomende goederen, ondersteuning geven op de verkoop voor de Franssprekende klanten en beheerde ik deels het account van een belangrijke klant waar ik voorheen zelf werkzaam was. Maar ik hield me vooral bezig met inkopen, het verwerken van opdrachtbevestigingen, en het bewaken van de levertijden. Ik heb daar enorm veel geleerd en vanaf dat moment wist ik eindelijk wat ik wilde worden “later als ik groot was”; inkoper!

 

Helaas werden, na de verkoop van een deel van het bedrijf, de inkoopwerkzaamheden beduidend minder. Door het vertrek van de Senior op de financiële afdeling kreeg ik de debiteurenafhandeling erbij. Die werkzaamheden slokten meer en meer van mijn tijd op en de inkoopwerkzaamheden werden een stuk minder.

Daarom besloot ik op zoek te gaan naar een baan waar ik me helemaal op de inkoop kon richten en die vond ik bij Kruizinga.nl. Nog steeds 1 van mijn beste beslissingen!

 


Wat vind je van Kruizinga.nl? 

Ik vind Kruizinga.nl een hele fijne werkplek. Al vanaf het eerste sollicitatiegesprek voelde ik de goede sfeer die hier hangt. Ik denk ook dat het sterkste punt van Kruizinga.nl de mensen zijn. Een mooie groep van kundige en fijne mensen bij elkaar. Ik houd van de dynamiek die er heerst, geen vastgeroeste MO’s.

 

Wanneer we erachter komen dat een andere werkwijze beter werkt dan wordt het aangepast. Nog een groot voordeel is dat we een op maat gemaakt inkoop(computer)systeem hebben. Wanneer we dan aanpassingen of verbeteringen aanvragen zijn deze vaak al dezelfde dag verwerkt. Ik vind het fijn dat er constant gekeken wordt naar hoe we zaken kunnen verbeteren en dat probeer ik zelf in mijn werkzaamheden ook te doen.

 


Wat is jouw ambitie?

 Ik werk nu een halfjaar bij Kruizinga.nl, maar naast het leren van alle ins and outs als operationeel inkoper zou ik me uiteindelijk meer als tactisch inkoper willen ontwikkelen. Die overlap heb ik nu al deels en die zou ik uiteindelijk graag willen uitbreiden.

 

Ik hoop me straks, wanneer COVID19 het toelaat, meer te kunnen richten op het bezoeken van onze leveranciers. Want dit leidt meestal tot meer begrip voor elkaar en een betere werkrelatie.

 

Ik heb alles qua inkoop in de praktijk geleerd en wil graag een goed fundament onder deze praktijkervaring leggen. Vandaar dat ik volgend jaar ga beginnen met de NEVI-vakopleiding. Zodoende kan ik alles wat ik daar leer meteen toepassen in mijn werk.