Tips voor het beheren van voorraad

24 februari 2021

Met 40.000 m2 opslag weet Kruizinga.nl als geen ander hoe het is om voorraad te beheren. In deze blog geven we je een inzicht in hoe wij dit doen en geven wij je een aantal tips. Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder!

Hoe meer producten in een magazijn, des te lastiger het wordt om hier inzicht in te hebben. Bij Kruizinga.nl, gevestigd in Wapenveld, hebben we maar liefst 40000 m2 aan voorraad in opslag- en transportmiddelen als gaascontainers, rolcontainers en kunststof bakken. Hoe zorgt Kruizinga.nl dat hier overzicht in is? En hoe kan jij optimaal jouw voorraad beheren?


Wat is voorraadbeheer?

Voorraadbeheer wordt gedefinieerd als ‘het beheren van voorraad van de eigen onderneming of van een klant’. Planning is dus key bij voorraadbeheer. Er zijn verschillende momenten in de planning waar je bewust bezig moet zijn met voorraadbeheer. Je kan dan denken aan bestelde voorraad die binnenkomt, het verlaten van voorraad en de terugkomst van gehuurde of retourartikelen. Door inzicht in te hebben in voorraad, kan je processen zo efficiënt mogelijk laten verlopen en zal dit op den duur tijd besparen. Hierdoor kan je je focussen op andere zaken in het bedrijf wat uiteindelijk een positieve invloed kan hebben op de klanttevredenheid en omzet.

 


Voorraadbeheer van Kruizinga.nl

Merijn Niemijer, hoofd voorraadbeheer, houdt zich o.a. bezig met het beheren voorraad. ‘Nadat goederen zijn ingekocht en binnenkomen bij Kruizinga.nl, worden deze gecontroleerd en gestickerd en op een locatie geboekt. Vanaf dat moment kunnen de goederen ge-orderpickt en dus verkocht worden’, aldus Merijn. Hij stelt dat het voorraadproces iets is wat men niet moet onderschatten.

 

Merijn Niemeijer, hoofd voorraadbeheer:

Zo vertelt hij: ‘er komt steeds meer binnen en er gaat steeds meer voorraad eruit, hierdoor klopt regelmatig de voorraad niet meer. Wanneer ik een seintje krijg van een orderpicker dat de hoeveelheid niet klopt, dan moet er direct geschakeld worden om te kijken of het er écht niet meer is of dat het ergens anders in het magazijn staat. Tevens moet er continu worden gecontroleerd op schade en naar hoeveel tijd een product in het magazijn staat. Wanneer dit te lang is, kan het product niet meer worden verkocht als ‘nieuw’, maar moet het als ‘gebruikt’ worden verkocht.’

 

Bij Kruizinga.nl wordt jaarlijks de hele voorraad geteld. Verder worden onze hardlopers 2 tot 3 keer per jaar geteld. Op deze manier wordt er goed in de gaten gehouden hoeveel pompwagens, hoeveel draadmanden, hoeveel IBC-containers etc. er in het magazijn aanwezig zijn.

 


Hoe kan Kruizinga.nl het voorraadbeheer optimaliseren?

Een proces is nooit volledig geoptimaliseerd. Ook Kruizinga.nl kan nog een aantal zaken optimaliseren in het proces. Merijn geeft aan dat hij de voorraadbeheer zou verbeteren door iemand extra aan te nemen die zich hier specifiek mee bezig gaat houden of een ondersteunende rol hierin kan hebben. Volgens hem kan je hierdoor nog strakker alles controleren en organiseren. Op dit moment houd hij zich immers, naast het beheren van voorraad, ook bezig met zaken als transport. Verder geeft Merijn aan dat het wellicht ook handig is om later in het systeem een onderscheid te maken tussen vrije voorraad en voorraad wat al gepickt gaat worden. Alles wat gereserveerd is, wordt namelijk op dit moment niet meer meegeteld als ‘voorraad’.

 


3 tips om jouw voorraad te beheren

Of je nu opslag- en transportmiddelen als afvalcontainers, meubelhondjes of pallets verkoopt of dat jij een ander soort handel hebt, in alle gevallen is het van belang om jouw voorraad zo optimaal mogelijk te beheren. Om kennis uit te wisselen, geven wij van Kruizinga.nl je 3 tips.

 

1. Automatiseer wat mogelijk is

 

Wanneer je start met het een bedrijf kan het zijn dat de hoeveelheid voorraad nog beperkt is. Het is van belang om bij het begin al bewust bezig te zijn met hoe de toekomst eruit gaat zien. Door vanaf dat moment al te automatiseren, zal het ontzettend veel tijd in de toekomst schelen. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een systeem die zelf producten besteld wanneer de hoeveelheid goederen onder een x aantal komt of kies voor een systeem die klanten informeert wanneer zij meer bestellen dan wat op voorraad is.

2. Bekijk technologische ontwikkelingen

 

Soms kan men de hoeveelheid voorraad niet meer kwijt in het magazijn. Uiteraard is uitbreiding mogelijk, maar tegenwoordig zijn er ook veel andere manieren om dit probleem op te lossen. Een voorbeeld van zo’n oplossing is om gebruik te maken van dropshipping. Dropshopping is een methode waarbij je eigenlijk gebruikmaakt van de voorraad van een leverancier. Het product wordt direct verstuurd vanuit de leverancier, waardoor jij ruimte en tijd kan besparen. 

3. Zorg voor verschillende leveranciers

 

Het is van belang om een goede relatie op te bouwen met leveranciers. Tegelijkertijd is het ook goed om verschillende leveranciers aan te houden. Je bent immers afhankelijk van leveranciers. Mocht er onverhoopt iets gebeuren bij een leverancier waardoor goederen niet geleverd kunnen worden, dan kan een andere leverancier wellicht iets voor jou betekenen. Hierdoor is de kans kleiner dat je omzet mist.

 


Lees meer..

Waarom autobanden wisselen belangrijk is

30 september 2022

Lees het volledige bericht

De voordelen van gebruikte producten

7 juli 2022

Lees het volledige bericht

Kruizinga.nl voorkeursleverancier van Xenos

5 juli 2022

Lees het volledige bericht