In zes stappen naar een veilige werkomgeving

12 mei 2022

Jaarlijks vinden er in Nederland veel ongevallen plaats in magazijnen. De logistieke sector is, mede door het hoge aantal ongevallen, één van de meest risicovolle sectoren in Nederland. Daarom is het belangrijk om veel aandacht te besteden aan de veiligheid binnen deze sector.

Om de veiligheid in het magazijn te verhogen, is het belangrijk om te zien dat veiligheid een samenspel van meerdere factoren is. Maar hoe kunt u het aantal ongevallen in uw magazijn terugdringen? Hoe pakt u dit aan en waar kunt u het beste beginnen? Met behulp van onderstaande zes stappen en onze gratis checklist werkt u naar een veilige werkomgeving voor uw werknemers.

 

1 | Voetgangers en voertuigen gescheiden

Niet voor niks dat het eerste punt in dit stappenplan het scheiden van voetgangers en voertuigen betreft. Een absolute prioriteit op het gebied van veiligheid is het scheiden van voetgangers en voertuigen zoals heftrucks. Aanrijdingen zijn de meest voorkomende ongevallen in het magazijn. In de meeste situaties worden voetgangers over het hoofd gezien. Dit kan door onoplettendheid van de bestuurder of een te grote lading waardoor er te weinig overzicht is. Maar er is nog een belangrijke oorzaak: voetgangers die ongestructureerd door het magazijn lopen. Heeft u bijvoorbeeld speciale voetgangerspaden in uw magazijn? Dit kan doormiddel van vloermarkeringen, maar beter nog is een fysieke afscheiding. Een fysieke begrenzing biedt garantie voor veiligheid op de werkvloer. Het is opvallend en gemakkelijk te plaatsen op verschillende punten in het magazijn. Omdat het vaak afscheidingen zijn die tot een hoogte rijken waar mensen niet gemakkelijk overheen stappen, wordt een fysieke begrenzing beschouwd als een adequate toepassing om voetgangers in veilige banen te leiden.

 

 

2 | Aanrijdbeveiliging

In een magazijn rijden dag in dag uit, verschillende voertuigen door elkaar heen. Dan is het bijna niet te voorkomen dat er een aanrijding plaatsvindt. In het beste geval gaat het om een aanrijding met enkel materiële schade. Maar ook dan kunnen de herstelkosten behoorlijk hoog zijn. Gelukkig kunt u deze met een, in verhouding, lage investering vermijden.

Met aanrijdbeveiliging kunt u eenvoudig een extra stukje veiligheid aanbrengen in het magazijn. Er zijn veel verschillende type aanrijdbeveiliging, waarbij ze geschikt zijn voor verschillende situaties en gemaakt zijn uit verschillende materialen. Zo is er aanrijdbeveiliging uit kunststof of staal en kunt u kiezen uit onder andere hoekbescherming, stellingbescherming, stootranden en vangrails. Het één is meer geschikt voor het beschermen van stellingen, het ander is een goede optie om kwetsbare randen of hoeken te beschermen en er zijn varianten die bescherming bieden tegen heftrucks. 

 

 

3 | Signalering

Weldoordachte signalering in het magazijn zorgt voor duidelijkheid van risicovolle locaties. Dit kan door middel van borden, spiegels, verlichting en grondmarkeringen*. De aanduiding van risicozones zorgt voor een grotere oplettendheid onder werknemers. U kunt ervoor kiezen om gebruik te maken van verschillende kleurschema’s, waarbij iedere kleur een ander risico(gebied) aangeeft.

Zo zijn veiligheidsspiegels een bekende en waardevolle vorm van het bieden van overzicht in het magazijn. Het zijn vaak kleine aanpassingen die voor een stuk meer overzicht en veiligheid zorgt. De spiegels worden onder andere gebruikt op kruispunten en uiteinden van doorgangen. Zo kan iedereen in het magazijn goed zien wat er gebeurt op deze punten.

 

Niet alleen signalering op vaste elementen in een magazijn zijn belangrijk, maar ook andere manieren kunnen van belang zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld elektrische heftrucks, waardoor ze niet goed hoorbaar zijn. Je kunt deze voertuigen daarom voorzien van opvallende kleuren, een geluidsignaal en/of gebruik maken van een geprojecteerd lichtsignaal op de vloer. Zo zien werknemers op tijd of er een heftruck in aantocht is.

 

*De beste afscherming blijft fysieke begrenzingen, zoals eerder vermeld

 

zes stappen veiligheid

 

4 | (Ergonomische) hulpmiddelen

De werkgever is verplicht om veilige arbeidsmiddelen beschikbaar te stellen voor werknemers, zodat zij te allen tijde hun werkzaamheden veilig kunnen uitvoeren. Uiteraard verschilt het per branche welke hulpmiddelen geschikt zijn om de veiligheid te verhogen.

 

Allereerst persoonlijke bescherming. Iets wat niet altijd verplicht is, maar wat wel helpt om de veiligheid in uw magazijn te verhogen. Zo wordt er in de meeste magazijnen gebruik gemaakt van veiligheidsschoenen, omdat er in magazijnen veel gewerkt wordt met zware materialen. Ook een veiligheidsbril, handschoenen en opvallende kleding zijn persoonlijke beschermingsmiddelen die veel worden gebruikt.

 

Naast persoonlijke bescherming, is het ook belangrijk om te denken aan ergonomische hulpmiddelen. Ergonomisch werken betekend kort samengevat dat er gedurende de werkdag de juiste houding wordt aangenomen en er voldoende fysieke en mentale herstelmomenten ingeplant worden. Hiermee wordt de gezondheid en de veiligheid van werknemers gewaarborgd, waardoor het aantal fouten en ziekteverzuim zullen afnemen.

 

Binnen verschillende industrieën is het steeds moeilijker om aan goed personeel te komen, zoals orderpickers. Eén van de redenen hiervoor is de fysieke belasting die hierbij komt kijken. Het werk bevat vaak veel bukken, reiken, tillen en lopen met zware lasten, waardoor werknemers het vaak lichamelijk zwaar hebben. Gelukkig zijn er nog steeds mensen die dit werk willen doen, maar is het wel belangrijk om de fysieke klachten te beperken. Ergonomische hulpmiddelen kunnen hierin bijdragen. Er bestaan tal van hulpmiddelen die ervoor zorgen dat het zware werk kan worden verlicht. Benieuwd welke hulpmiddelen u hiervoor kunt gebruiken? Lees dan onze blog over ergonomisch werken.

 

 

5 | Schoonmaken

Misschien een punt waar u niet als eerste aan denkt bij een veilig magazijn. Schoonmaken. Toch is er in magazijnen vaak veel rondslingerend materiaal te vinden, die gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. In magazijnen wordt vaak veel gewerkt met verpakkingsmaterialen en het rondslingeren hiervan kan tot valpartijen leiden.  Struikelen of uitglijden klinkt als een klein ongelukje, maar kan vervelende gevolgen hebben. Om te voorkomen dat werknemers uitglijden of struikelen, kan er gebruik worden gemaakt van veiligheidsschoenen. Deze hebben vaak meer stabiliteit en vormen geen gevaar wanneer er over bevuilde, gladde vloeren gelopen moet worden.

Maar voorkomen is altijd beter dan genezen en daarom is het belangrijk om de werkomgeving schoon te houden. Denk aan het reinigen van vloeren, machines en hulpmiddelen, maar ook het plaatsen van afvalcontainers op strategische plekken. Zo kan overtollig verpakkingsmateriaal direct opgeruimd en gesorteerd worden.

 

 

6 | Betrokkenheid

Bovenstaande punten zijn vooral praktische oplossingen, maar om die goed te kunnen toepassen is er een belangrijk punt die ervoor zorgt dat het ook daadwerkelijk werkt. Namelijk het creëren van betrokkenheid onder werknemers. Een veilig magazijn begint bij u en uw werknemers. Een groot deel van de bedrijfsongevallen in de logistieke branche, wordt veroorzaakt doordat er bij werknemers geen betrokkenheid is met veilig werken. De veiligheidsregels worden niet nageleefd, er wordt geen juiste veiligheidskleding gedragen en werknemers kunnen zich hierdoor nonchalant opstellen. Het is niet makkelijk om het veiligheidsbewustzijn van werknemers te verhogen, maar met een aantal stappen kunt u deze wel stimuleren.

De eerste stap begint bij uzelf. Als u wilt dat werknemers veilig werken, dan dient u dit zelf ook uit te dragen. Het goede voorbeeld geven is dus de eerste stap. De tweede stap is de betrokkenheid van werknemers. Het is belangrijk dat werknemers betrokken zijn bij het veiligheidsbeleid. Een gewaardeerde en gehoorde mening creëert meer bewustzijn voor veiligheid op de werkvloer. Betrek het personeel dus bij de totstandkoming van veiligheidsmaatregelen. Deze maatregelen zullen uiteindelijk moeten leiden tot een schone en veilige werkomgeving. Om dit te kunnen organiseren, kan het helpen om gebruik te maken van een methode. Hierbij staat het standaardiseren en systematiseren voorop en zullen ervoor zorgen dat regels nageleefd worden en de gewenste situatie standhoudt.

 

Zorg ervoor dat de werkomgeving de juiste hulpmiddelen biedt om werknemers te helpen bij veilig werken. Als ze niet over de juiste middelen beschikken, is de kans kleiner dat ze zich bewust zullen zijn van de veiligheidsrisico’s. Gebruik bovenstaande stappen om veiligheidsrisico’s te minimaliseren en de veiligheid in uw magazijn te verhogen.

 

Hoe kan Kruizinga.nl u helpen?

Heeft u naar aanleiding van dit artikel en de gratis checklist nog vragen? Of bent u op zoek naar advies om de veiligheid in uw magazijn te verhogen? Kruizinga.nl denkt graag met u mee op het gebied van veiligheid in het magazijn. Neem gerust contact met ons op en één van onze specialisten staat u graag te woord.

 

Download hier de gratis checklist!

checklist button


Lees meer..

Hoe werkt circulariteit?

24 mei 2022

Lees het volledige bericht

De onverwachte gevaren in een magazijn

29 maart 2022

Lees het volledige bericht

Ontmoet onze nieuwe specialisten bij Kruizinga.nl

15 maart 2022

Lees het volledige bericht