Wapenveld, 9 februari 2021
Magazijninrichting, goederenstromen en gebruik opslag- en transportmiddelen aangepast
Logistieke processen dankzij crisis veel efficiënter
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat veel bedrijven de efficiency van hun logistieke processen snel hebben verbeterd. Dat blijkt uit onderzoek* van Kruizinga.nl onder bedrijven met veel opslag- en goederenbewegingen. Twee derde van de ondervraagden geeft aan dat genomen acties om de coronacrisis het hoofd te bieden, invloed hebben gehad op het logistieke proces. Magazijninrichtingen zijn aangepast om meer, minder of flexibele capaciteit te kunnen bieden, werkwijzen zijn veranderd, medewerkers hebben meer verantwoordelijkheden gekregen en opslag- en transportmiddelen worden anders ingezet.
De pick-up volgorde van producten is aangepast en beter afgestemd op een hoge/lage omloopsnelheid. Daarnaast heeft bijna een kwart van de ondervraagden de opslagcapaciteit van het magazijn vergroot. Ruim tien procent heeft de opslagcapaciteit daarentegen verkleind. Stellingen zijn daarvoor verplaatst of anders ingericht en rolcontainers worden niet alleen maar als transportmiddel gebruikt, maar worden door bijna een vijfde nu ook als opslagmiddel ingezet. Ook de werkwijzen zijn aangepast. Vildósola Bustos: ”twee op de vijf ondervraagden geeft aan meer te controleren, iets dat de kwaliteit van het proces verbetert. Daarnaast zijn in één op de vijf gevallen handmatige werkzaamheden geautomatiseerd. Om de kwaliteit van het proces verder te verbeteren heeft ruim een derde van de medewerkers extra bevoegdheden gekregen, zijn ze getraind en opgeleid en heeft een derde een andere functie gekregen.”
Magazijnen opnieuw inrichten met stellingconfigurator
Voor het vergroten en/of verkleinen van de opslagcapaciteit van een magazijn of om het efficiënter in te delen, kunnen ondernemers gebruikmaken van een speciale stellingconfigurator op de website van Kruizinga.nl. Op deze site kan men magazijnen binnen de beschikbare ruimte op schaal opnieuw inrichten en kan bepaald worden waar extra stellingen nodig zijn of waar stellingen overbodig worden. “Die overcapaciteit aan stellingen nemen wij graag over”, zegt Vildósola Bustos, wij hebben een groot assortiment gebruikt opslag- en transportmaterieel. Ondernemers kunnen bij ons tegen gunstige prijzen gecontroleerde en goedgekeurde artikelen kopen. Een uitkomst voor ondernemers die willen krimpen én voor ondernemers die willen groeien.”
*Onderzoek in opdracht van Kruizinga.nl onder 380 werkende Nederlanders die (mede) beslissend/eindverantwoordelijk zijn voor inkoop, facilitaire zaken, ontwikkeling en/of veiligheid binnen een bedrijf in de sectoren transport/logistiek, maakindustrie, e-commerce en detailhandel waar opslag van goederen, grondstoffen, onderdelen en/of producten plaatsvindt en/of waar veel goederenbewegingen plaatsvinden én waar door de corona crisis wijzigingen zijn doorgevoerd in de bedrijfsvoering.
Over Kruizinga.nl
Kruizinga.nl, leverancier in opslag- en transportmiddelen, streeft ernaar om het logistieke proces van klanten, die te vinden zijn door heel Europa, continu te blijven verbeteren. De middelen zijn verrassend, slim en duurzaam. Zij zijn met zorg gekozen, getest en door gespecialiseerde producenten vervaardigd. De producten zijn te vinden op www.kruizinga.nl en zijn naar keuze te kopen of te huren. Dankzij de grote voorraad is vrijwel alles direct leverbaar. Om een specifiek logistiek vraagstuk, waar opslag en transportmiddelen een rol in spelen, goed en duurzaam op te kunnen lossen is het team van Kruizinga.nl altijd persoonlijk bereikbaar voor advies. Voor vele middelen bestaat de mogelijkheid om deze op maat te laten produceren, wat bijdraagt aan de efficiëntie in het logistieke proces. Naast het verkopen van nieuwe producten streeft Kruizinga.nl actief naar meer duurzaamheid door gebruikte opslag- en transportmiddelen in te kopen of in te ruilen, om deze vervolgens na een grondige inspectie weer te verhuren en/of te verkopen.