In iedere sector komt wel een logistiek proces voor. Zo kan je in een verzorgingstehuis tafelwagens terugvinden die ondersteuning bieden tijdens het rondbrengen van maaltijden. Een ander voorbeeld is dat sportclubs zich bezig moeten houden met het efficiënt en veilig opslaan van materiaal. In deze blog nemen we een kijkje achter de schermen bij Gorilla Wear en hun logistieke processen. Hiervoor is een interview afgelegd met Twan van Essen, werkzaam bij Gorilla Wear.
Het logistieke proces van Gorilla Wear
Bij Gorilla Wear zijn er drie verschillende processen op te noemen met betrekking tot producten.
Binnenkomst van goederen
Het eerste proces heeft te maken met de binnenkomst van goederen. De binnenkomende goederenstroom kunnen producten zijn die worden geleverd of geretourneerd worden. Ingekochte goederen komen bij ons binnen in zeecontainers. Retourproducten daarentegen komen binnen in rolcontainers.
Interne goederenstroom
Bij het tweede proces gaat het om de interne goederenstroom. Je kan dan denken aan goederen die verplaatst worden van ‘bulk’ voorraad naar de ‘grijp’ voorraad. Wanneer er dan bestellingen geplaatst worden, kunnen orderpickers deze bestellingen overzichtelijk en snel picken. De ‘grijpvoorraad’ hebben we recentelijk overzichtelijker gemaakt door dozen in te wisselen voor stapelbare bakken.
Uitgaande goederenstroom
Tot slot heeft het laatste proces te maken met de uitgaande goederenstroom. De uitgaande goederenstroom kan in tweeën worden verdeeld, namelijk de stroom B2C (business to consumer) of de stroom B2B (business to business). Bij de B2C stroom gaat het vaak om kleinere orders, waardoor de producten in kleinere doosjes of verzendzakken worden verpakt en worden verstuurd naar consumenten verspreid over de hele wereld. Bij de B2B stroom gaat het om distributeurs die bijvoorbeeld inkopen doen om hun website of retailers te bevoorraden. Het gaat hier vaak om grote bestellingen, waardoor de goederen verzonden worden op pallets naar hen.
Vóór de herinrichting van het magazijn
Na de herinrichting van het magazijn
Een (sportieve) toekomst voor iedereen!
De afgelopen periode hebben de meeste bedrijven het erg zwaar gehad wegens de coronacrisis. ‘’Bij Gorilla Wear vonden we het allerbelangrijkste om negativiteit om te zetten naar positiviteit door bezig te blijven met innovatie’’, aldus Twan van Essen. ‘’Innovatie heeft ervoor gezorgd dat er nieuwe samenwerkingen en structuren zijn ontstaan. Maar uiteraard voorzien we nog iedere dag #TEAMGORILLAWEAR met motiverende en inspirerende content waarbij men persoonlijke doelstellingen kan blijven behalen’’.
- Ben jij nieuwsgierig geworden naar hoe Kruizinga een bijdrage kan leveren aan jouw logistieke proces? Bel dan naar: 088 533 15 55
- Wil jij ook graag je verhaal delen omtrent logistiek of opslag- en transportmiddelen? Neem dan contact op met: marketing@kruizinga.nl